En eloge till SJ

0kommentarer

Förstår inte varför gemene man rasar mot SJ. Sitter i skrivande stund på ett tåg mot Skövde. Och mitt risiga ordinare tåg skulle avgå från Södertälje Syd klockan 08.04. Så klart var det försenat. Med en preliminär(!) avgångstid klockan 08.30. Vilket i sin tur sedan blev fler och fler minutrar. Då helt plötslig dök det upp ett exklusivt X2000-tåg på skärmen. Och jag fick följa med även fast det inte var det tåget jag hade betalat för. Och nu sitter jag i första klass. Och jag blir bjuden på frukost.
Nu fick dock det här tåget problem och vår trevliga lokförare berättade att någonting har gått sönder och att tåget känner sig ansträngt vilket gör att han har stäng av sjuttio procent av någonting för att vi ska komma fram helskinnade (finns inga tåg att byta med!). De här sjuttio procenten har någonting med kurvor att göra. Och skumpandet på tåget. Så han bad oss hålla i saker, hålla våran barn stillasittande samt låta bli att vandra omkring. Och så det kränger och svänger! Med mitt obefintliga balanssinne kommer jag falla likt en kloss om jag så ens bara ska ställa mig upp och rätta till klänningen. Men vad gör det när jag sitter i första klass på ett tåg som tar mig framåt?

Kommentera

Publiceras ej